sunnuntai 30. tammikuuta 2022

Täydennystä maustepurkkeihin

Viime vuonna esikasvattelin vähän niin kuin hetken mielijohteesta, eli en ehtinyt odotella kylvö ajankohtaa. Tänä vuonna taas suunnittelin esikasvatuksen vaiheet ja niinpä meinaakin olla haastetta jaksaa odotella siihen asti. Joten vähän väli ohjelmaa pitää järkätä itselleen välillä. Noista minun maustepurkeistani mainitsinkin jossain aiemmassa postauksessani ohimennen. Ja kun nyt tuli ajankohtaiseksi tehdä lisää purkkeja, niin onhan siitä kätevä tehdä pikku diy-postauskin.

Minä olen hankkinut purkkini Ikeasta. Ylemmässä kuvassa näkyy nuo pienimmät purkit, mitä minulla on todella monta jo. Sitten löytyy jokunen 0,5l ja 1l purkkia. Maalina on Tikkurilan liitu maali, koska alkuperäinen ajatus oli tehdä nimet liidulla. Noh, se ajatus ei onnistunut, kun perheessä on lapsia, joiden mielestä on kiva käydä pyyhkimässä kaikki pois. Eli nimet olen lopulta laittanut ihan valkoisella tussilla. Tähän siis kävisi ihan tavallinen maalikin, joskin liitumaali taitaa olla tekstuuriltaan vähän karkeampi. Pensseliksi kelpaa mikä vain pensseli, minulla tällä kertaa oli 35mm leveä. Tosin oli vähän liian iso noihin pikku purkkeihin, että suosittelen pienempää. Maali saattaa lasin pinnasta rapista pesussa pois. Itse olen vain muutaman kerran pessyt käsin purkin sisältä samalla varoen tuota maalipintaa, joten en osaa sen enempää pysyvyydestä sanoa.

Ja näin, alkaa olla aikamoinen asettelu näiden kanssa jo. Hetken jo mietin, josko vain luopuisin muutamasta mausteesta, mutta oikeastaan kaikki on jollakin lailla käytössä kuitenkin. Muutama taitaa olla sellainen joita käytän vain jouluna, ainakin toistaiseksi. Täytyisi vaikka opetella niillekin jotain muutakin käyttöä kuin joululaatikoiden maustaminen. Tosiaan näistä nyt osasta puuttuu vielä nimet, kun minun valkoinen tussini, jota olen jemmannut piilossa, oli hävinnyt. Taisi esikoinen löytää jemmani, meillä kun esikoinen tuppaa käyttämään askarteluun kaiken mitä minun kätköistä löytää. Pitää siis käväistä ostamassa uusi. Mutta nytpä on hetkeksi taas purkkia tarpeeksi.

Niin ja meni ne esikon siemenet purkeissa hangen alle. Viime vuonna eivät itäneet, enkä ole kauhean toiveikas tälläkään kertaa, mutta eihän sitä koskaan tiedä. Sitä jännätään kevään tullessa. Ensi viikolla pääsenkin jo ensimmäisten esikasvatettavien pariin.

Aurinkoista alkavaa viikkoa!

2 kommenttia:

  1. Kivoja maustepurkkeja olet tuunannut. Mausteita pitää olla paljon niitä tarvitaan joka lähtöön.
    Minusta kaikki esikot eivät idä valossa 🤔

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos 😊
      Noista esikoista on hankala sanoa, kun teksti on aivan muuta kuin suomea. Itse en kyllä tiedä yhtään niiden idätyksestä.

      Poista

Katsotuimmat